tee ise: saapast kott

Kui ma mainisin eile telefonis oma emmele, et lõpetasin just saapast koti õmblemise, hakkas ta naerma ning ütles, et ei olekski minust muud oodanud. Ma tean, et see võib esmapilgul tunduda kentsakas, et hoian alles isegi vanad katkised saapad, mida kanda ei saa, sest...no ehk läheb kunagi vaja. Reeglina lähebki, mis siis, et võib-olla alles paari aasta pärast. 



Igatahes oli ainsate talvesaabaste kasti mahutamine ainuõige otsus. Muidugi ma algul lootsin, et ehk nende kannad ei ole ikka nii katki, aga siis meenus mulle kellegi öeldud lause, et inimeste väljanägemist ning enda eest hoolitsemist tasub hinnata jalatsitest, ja mul hakkas kergelt öeldes piinlik. Ma olen tõsimeeli see inimene, kes soetab häbiväärselt vähe jalanõusid ning need siis räbalaks kannab. Korralikud täiskasvanud vist nii ei tee? Niisiis tundus saabastele (või vähemalt ühele) uue vormi andmine ainus pääsetee, kuidas sundida ennast kaunemaid jalavarje hankima. Ja seni kuni tuleb käia paljajalu, on mul vähemasti Mirdiga õues mängimas käimiseks kott kaasa võtta!


Vaja läheb: vana saabast, kääre, nõela, niiti, õmblusmasinat, kotisanga (või vööd ja kinniteid)


Veendu, et saapalukk on kinnises asendis ning lõika saapasäärest sobiva suurusega tükk. Kui selle küljes on mõni vahekiil, siis haruta see lahti ning lõika samast kohast tükk pooleks. Kui vahekiilu pole, murra väljalõigatud tükk pooleks luku kohast ning lõika teisest murdepunktist pooleks. Ole ettevaatlik, et lukk ei hakkaks lõigatud servast lahti jooksma. Edasiseks on kaks valikut - jätta voodriks saapasiseküljel asuv või teha ise uus. Mina otsustasin viimase kasuks. Selleks haruta kogu vooder naha küljest lahti (aga mitte luku küljest).


Lõika vooder küljest ära, jättes u 1,5 cm laiused ribad luku külgedele. Murra nahk nii suureks tükiks kui peaks tulema kott ning mõõda ja lõika välja selle järgi sama suur tükk (+ ärakeeramisvaru kummastki servast u 1 cm) voodrikangast. Mina kasutasin voodriks vana linikut, mille pikkus oli sobiv täpselt servast serva. Sellisel juhul ei pea voodri servi hiljem keerama ning varu lõikamisel arvestama.


Traagelda vooder luku äärde jäetud saapavoodri juppide külge nii, et pahemad pooled vastamisi ja õmble need masinaga kinni.


Lõika saapast veel kaks väikest nahajuppi. Murra kumbi pooleks ning õmble omavahel kinni ning seejärel koti tagumisele küljele suunaga aas ülespoole. Siinkohal on hea tunda oma õmblusmasinat. Mina oleksin ideaalis õmmelnud jupid kahekordsena kotikanga külge, kuid minu masin ei soostu õmblema rohkemat kui kahekordne nahk. Edasi õmble omavahel kokku voodrikanga servad.


Paota veidi lukku ning urgitse vooder sealt osaliselt välja - nii ei jää see edasistel õmblemistel ette. Õmble paremad pooled vastamisi kott kokku sealt, kus asus enne saapal vahekiil või eelnevalt pooleks lõigatud osa. Seejärel õmble kokku ka see külg, mille poolt sa nahatüki saapa küljest ära lõikasid. Õmble ka üle luku lahtise otsa.


Nüüd keera kott õigetpidi. Et lõpptulemus jääks kenam, siis soovitan õmmelda lahtine külg kokku käsitsi. Ilmselt on naha servas augud, kuhu enne kinnitus saapavooder ning mida on hea kasutada pisteteks - nõel jookseb kergemini läbi. Viimaks kinnita aasade külge mõne koti rihm või tee püksivööst see endale ise. Selleks pane vöö suletud asendisse, lõika pandla vastast pooleks ning õmble kummassegi otsa aasad, mille külge panna kinnitused.

 

Muidugi võiks samasuguse koti teha millestki muust, aga see poleks üldsegi nii lõbus. Ja olgem ausad, luku õmblemine naha külge on samuti üks kontimurdev töö mõne masina jaoks. Vanade kasutuskõlbmatute saabaste puhul kipuvad aga sääreosad olema veel piisavalt esindusliku välimusega, mistõttu oleks materjali minema viskamine lihtsalt väärt kraami raiskamine. Kotiks tehes saab aga lihtsa vaevaga endale koha, kuhu korraks väljas käies või rattaga poodi sõites torgata telefon, võtmed ja raha.

Mida mõnusat te vanadest saabastest teinud olete? Mul siin üks veel seisab otstarbeta...

Kommentaarid

  1. Oh, kui ilus kotike! Leiaks vaid selle aja, et endalegi teha.. vanu uut elu ootavaid saapaid leidub mulgi vast terve tantsurühma jagu.. (mis meil viga on :)?)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Hahaaa, ma siiralt arvan, et niimoodi varudes ja alles jättes on täiesti normaalne elada. Pole ime, kui varsti ilmuksid meiesugustele kinnisvaraportaalides ka kuulutused "Korter kahe suure laoga" vms :)
      Aga aitäh ka!

      Kustuta
  2. Lõin üle pika aja jälle su blogi aadressi brauserisse ja nii tore oli leida eest mitu uut postitust. Sinu ideed on alati inspireerivad ja üllatavad, kuigi tean, et sinult muud ei saakski oodata. Väga lahe! Mul juba näpud nii sügelevad mõne isetegemise järele.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tore on hoopis sind siit jälle leida! Loodetavasti oled andnud kiusatusele ikka järele ja saab varsti sinu blogist ka mõne uue meisterduse kohta lugeda :)

      Kustuta

Postita kommentaar